![]() |
![]() |
![]() |
||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
![]() |
NEJEN MZDA MOTIVUJE Jistě, potřebujeme peníze. Třeba platit za jídlo, bydlení, boty, pojištění, za benzín, internet… Za hry a hračky, vstupenky, nový telefon a tak. Za peníze toho jde spousta koupit. A tak ani není divu, že se toho v našem světě právě kolem peněz tolik točí. Jsou však peníze opravdu vším, o co zde běží? Psychologie to dobře ví. Mnohokrát potvrzené závěry sociálních věd a praktická doporučení, která z nich vyplývají, však často nezaslouženě zůstávají na okraji pozornosti. Jejich šíření totiž není podporováno marketingem a reklamou. Tyto úplně jiné věci, kvality, které rozhodují, totiž zpravidla za peníze koupit nejde. Za čí peníze by je tedy reklama propagovala? Marketing a reklama je lidem do hlav netlačí, a tak je těmto úplně jiným věcem v hlavách lidí obecně přikládána mnohem menší váha, než jim přísluší. Pojďme proto vyrovnávat hru a na několik z nich ukázat. O jaké faktory jde? Zmiňme namátkou:
Mnohé z těchto kvalit se překrývají s čímsi, co bývá v lidské kultuře chápáno jako slušnost nebo vnímáno jako moudré a správné etické postoje a jednání. Při aplikaci těchto kroků lidé zjišťují, že si mohou být vzájemně oporou ještě více, než si mysleli. Že mohou své city a pocity učinit svými spojenci a vnitřními zdroji. Že mohou regulovat svůj stres a únavu. Že jejich spokojenost a životní rovnováha do značné míry záleží na jejich postojích a myšlenkách a že ji mohou rozvíjet. Stejně tak, že má smysl nacházet v dění smysl a rozvíjet své vědomí osobní volby, svobody a odpovědnosti, protože to hodně přinese. Prostě proto, že se to vyplatí. Jde o zvyk. Nějaké zvyky máme všichni tak jako tak. Jaká však bude struktura našich zvyků do budoucna, záleží na nás samých. Postupnými, malými, vytrvalými kroky můžeme své návyky přepisovat a měnit. Aniž by se museli rázem přeonačit v Míry Dušíny či Káji Maříky, jde o to, aby vedoucí, klíčoví lidé v podniku některé z výše uvedených kvalit reprezentovali, zhmotňovali sami v sobě, ve svém jednání a tím je uváděli v život. A vytvářeli tím protiváhu mediálnímu marketingovému výplachu mozků, který se snaží vmasírovat do hlav všech, že život je jen konzum a kromě radůstek, co se dají koupit za peníze, v životě není nic, co by stálo za pozornost. Způsob jednání a styl komunikace vedoucích má ze sociálně psychologického hlediska ve skupinách velký vliv. Obrazně řečeno, ve většině rozhovorů jsou vedoucí tím, kdo přináší na hřiště míč a provádí zahajující výkop. V tom, kam míč nasměrují, je na nich. Oni významně spoluurčují, o čem se hlavně povede řeč. O důvodech ke stresu, nejistotě a nepohodě, nebo o něčem, o co se spíš můžeme opřít? O čem se více povede řeč, to více zakoření v hlavách, pocitech a prožívání lidí. Takovéto cílené působení pak v důsledku v daném společenství vytváří PŘÍZNIVÉ VZTAHOVÉ A EMOČNÍ KLIMA, které způsobí, že lidé jsou v dané práci spíše spokojeni. A i když někde jinde třeba mohou dostat víc zaplaceno, tak neodejdou a rádi zůstanou. Autor: Pavel Štursa
|
|||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
© 2009–2025 Pavel Štursa • web design :: Harpuna graphics & multimedia |
![]() |
||||||